Door Anouk: dit zijn de misvattingen over outbound sales!

Door: Jerry Bergwerff 3-3-2020

Categorieën
:
Blogs,
Veel mensen hebben een bepaald beeld over outbound sales. Onze Recruiter Anouk is verantwoordelijk voor de functie Commercieel Klantcontact medewerker voor T-Mobile en haar viel op dat er helaas flink wat misvattingen zijn. Wij vroegen aan haar wat een outbound sales functie precies inhoudt en juist zo leuk maakt!

Outbound klantcontact
Binnen een outbound sales functie voer jij uitgaande gesprekken en benader je proactief potentiële of bestaande klanten. Voor T-Mobile in Amersfoort bel je bijvoorbeeld alleen naar bestaande klanten. Veel callcenters hebben een mix van inbound en outbound klantcontact. Bij outbound klantcontact draait het vaak om de verkoop van producten of diensten en om dat te bereiken heb je een prettige telefoonstem nodig, zal je de juiste vragen moeten stellen en jezelf kunnen inleven in andermans situatie.

Vooroordelen
Telefoontjes van ‘verkopers’ worden vaak geassocieerd met irritaties, maar is het wel rechtvaardig om outbound sales en irritatie in dezelfde zin te gebruiken? Persoonlijk merk ik dat veel mensen het vooroordeel hebben dat zij producten moeten aansmeren. Dit is echter niet het geval, want dit werkt alleen maar averechts. In outbound sales functies ga je juist het gesprek aan met de klant om te ontdekken wat de wensen van de klant zijn en hoe jij hier op kan inspelen door precies het juiste product of dienst aan te bieden.

Wat het werk leuk maakt
Wat een outbound sales functie leuk maakt, is het contact met de (potentiële) klant. Het is heel belangrijk om leuke gesprekken te voeren, je in te leven in andermans situatie en écht die connectie te maken. Bij T-Mobile heb je bijvoorbeeld contact met bestaande klanten die al geïnteresseerd zijn in jouw product. Daarnaast krijg je vaak de mogelijkheid om een product of dienst voor een goedkopere prijs aan te kunnen bieden, waardoor de klant vaak tevreden en geïnteresseerd is.

Persoonlijke gesprekken
Net zoals T-Mobile, maken tegenwoordig steeds minder organisaties gebruik van belscripts. Hierdoor kan jij je eigen invulling geven aan de gesprekken en krijg je eerder de kans om jouw ‘personal touch’ te geven aan het gesprek. Het is belangrijk om de gesprekken laagdrempelig te houden, waardoor het contact met de klant meteen een stuk minder zakelijk is. Hierdoor verloopt het contact niet alleen een stuk natuurlijker, maar krijg je ook leukere gesprekken voor zowel jezelf als de klant.

Targets
Binnen outbound sales heb je te maken met targets, maar de targets verschillen vaak per campagne. Ook zijn de targets vaak niet zo streng dat je direct een probleem hebt als je ze niet haalt. Bij T-Mobile is er coaching on the job, waardoor een medewerker op de werkvloer jou kan ondersteunen. Ook wanneer jij niet je target haalt, wordt er samen gekeken waar dit aan ligt. Er worden bijvoorbeeld gesprekken teruggeluisterd om te kijken waar je kan verbeteren.

Lijkt het jou leuk om als Outbound Sales medewerker voor T-Mobile aan de slag te gaan in Amersfoort? Bekijk hier de vacature:
Lees meer