Door Loïs: hoe zorgen wij dat jij goed voorbereid aan het sollicitatiegesprek begint?

Door: Jerry Bergwerff 21-2-2020

Categorieën
:
Blogs,
Sollicitatiegesprekken zijn soms heel uiteenlopend. Waar je in het ene gesprek één op één met iemand in gesprek gaat en serieuze vragen krijgt, kan je ook terechtkomen in een groepssollicitatie met opdrachten. Hoe kan je je nou voorbereiden op deze verschillende sollicitatiegesprekken? Wij vroegen het aan onze Recruiter Loïs!

Houding
Bij een sollicitatiegesprek vormt de recruiter vaak al een beeld van iemand zonder dat er een woord is gesproken. Dit begint bijvoorbeeld al op het moment dat je iemand een hand schudt. Het is belangrijk dat sollicitanten een rechte houding aannemen. Ga dus niet onderuitgezakt zitten, want daardoor kan het lijken alsof je niet geïnteresseerd of enthousiast bent en haal kauwgom uit je mond voordat je een sollicitatiegesprek ingaat. Binnen het sollicitatieproces in de klantcontactbranche is het gebruikelijk dat je mee luistert met een medewerker in de lijn. Dit is geen momentje voor jezelf en je moet er erg in hebben dat jouw potentiële collega op jouw houding zal letten en dit met de recruiter binnen de organisatie zal bespreken.

Gezichtsuitdrukkingen
Soms krijgen wij van een organisatie de terugkoppeling: ‘’de sollicitant leek er niet zoveel zin in te hebben.’’ Een sollicitatiegesprek is natuurlijk spannend en daardoor ben je waarschijnlijk zenuwachtiger dan in een standaardsituatie en dit is snel zichtbaar in je non-verbale communicatie. Door rekening te houden met een aantal simpele punten, kan je gelijk een stuk meer opvallen. Glimlachen is voor iedere kandidaat belangrijk. Dus kijk jij eerst altijd de kat uit de boom? Dan geven wij sollicitanten mee dat het belangrijk is om thuis alvast een beetje te oefenen op een mooie glimlach. Zo kom je een stuk vriendelijker en spontaner over! Wanneer ik merk dat iemand echt zenuwachtig is, geef ik altijd het advies dat een sollicitant er voor zijn of haar gevoel te vrolijk bij moet zitten. Dan valt het vaak namelijk in realiteit wel mee. Daarnaast is het maken van oogcontact een belangrijk aandachtspunt, dit zorgt voor meer interactie tussen de sollicitant en de recruiter.

Twijfeltaal
Twijfeltaal zorgt vaak voor onrust en onduidelijkheid in een gesprek. Wanneer mensen zenuwachtig zijn, wordt er vaak gebruik gemaakt van twijfeltaal. Zeker in de klantcontact branche is dit een belangrijk aandachtspunt, omdat het belangrijk is dat jij uiteindelijk ook klanten overtuigend te woord kan staan. Wanneer je gebruik maakt van twijfeltaal maak je je onbewust kleiner voor een ander. Het woord ‘eigenlijk’ is hier een goed voorbeeld van. In plaats van: ‘’ik wil een andere baan’’, hoor je iemand zeggen: ‘’ik zou eigenlijk wel een andere baan willen.’’ Door twijfeltaal toe te passen, kom je niet zo zeker over als je zou willen. Wij proberen sollicitanten hier altijd vooraf bewust van te maken.

Kleding
Naast houding en gedrag kijken organisaties ook naar de kledingkeuze. Daarom is het belangrijk dat jij kiest voor een goede outfit. Wij proberen sollicitanten altijd voor te bereiden op de kledingkeuze door de volgende tips mee te geven:

Kleed je niet te informeel, dus geen streetwear, joggingsbroeken of broeken met gaten;
Zorg ervoor dat je kleding schoon en gestreken is;
Draag geen hoofddeksel, tenzij het om religieuze redenen is;
Met een nette spijkerbroek en overhemd/blouse of nette trui zit je vrijwel altijd goed.

Assessments
Voor veel klantcontactfuncties krijgen sollicitanten verschillende assessments, bijvoorbeeld een pitch, een motivatiebrief, taaltesten of het beantwoorden van een specifieke klantcasus. Wij lopen vooraf bijvoorbeeld de motivatiebrief met iemand door of we bereiden de opdrachten met iemand voor. In het geval van een klantcasus chat ik met de sollicitant via Whatsapp en doe ik alsof ik een klant ben met een specifieke vraag. Zo weet de sollicitant alvast een beetje wat ze kunnen verwachten en bereiden we ze voor op de opdrachten vanuit een organisatie.

Groepssollicitaties
Binnen de klantcontact branche komt het steeds vaker voor dat er groepssollicitaties worden afgenomen. Vaak worden er ongeveer 15 personen in twee uur tijd beoordeeld en hier worden vaak weinig inhoudelijke en diepgaande vragen gesteld. Dit betekent dat sollicitanten het moeten hebben van hun energie, hoe ze overkomen en hoe actief ze meedoen. In een vragenronde is het daarom belangrijk dat jij naar voren stapt en jouw verhaal doet.

Lijkt het jou leuk om aan de slag te gaan binnen een klantcontact functie? Bekijk snel ons aanbod bij jou in de buurt!
Onze vacatures