David vertelt: werken bij DPG Media (De Persgroep) in Amsterdam

Door: Jerry Bergwerff 18-9-2019

Categorieën
:
Stories,
Als Sales medewerker bij DPG Media (voorheen De Persgroep) is het belangrijk om bestaande en potentiële klanten te overtuigen om een nieuw abonnement af te sluiten. Hoe het is om deze functie uit te oefenen? Wij gingen hiervoor het gesprek aan met David (25 jaar) die werkt bij DPG Media.

Hoe kom je bij DPG Media?
‘’Ik woon in Amsterdam West samen met twee vrienden en dat is erg gezellig! Ik heb in Groningen Psychologie gestudeerd en daarna een master Economische en Consumentenpsychologie gedaan. Dat gaat bijvoorbeeld ook over hoe mensen financiële keuzes maken en dat sluit natuurlijk goed aan op telefonische verkoop.’’

‘’Nu ben ik rustig aan het kijken om een onderneming op te starten en daar ben ik wat dingen voor aan het uitzoeken. Dat doe ik een paar dagen en daarnaast werk ik een paar dagen bij De Persgroep.’’

Wat voor type persoon ben jij?
‘’Ik ben sowieso ontzettend energiek. Verder ben ik heel sociaal en vind ik het leuk om met verschillende mensen in contact te zijn.’’ 

Heb je in het verleden telefonische verkoop gedaan?
‘’Ik heb vroeger baantjes gehad in de horeca en ik heb in Groningen nog een tijdje straatkranten verkocht. Dat is het enige wat een beetje in de buurt komt.’’

‘’Verder ben ik pianist (wel amateuristisch), maar je hebt in Groningen een studentenjazzband en daar ben ik ingerold. Ik heb daar toen mijn bijbaan van mogen maken, dus dat was wel een leuke bijbaan.’’ 

Wat voor iemand moet je zijn om bij DPG Media te werken?
‘’We werken echt in een heel divers team. Mijn collega's komen uit alle hoeken van Nederland, met allemaal andere achtergronden en karakters. Wanneer je hier werkt, moet je het in ieder geval leuk vinden om heel de dag met mensen in gesprek te zijn.’’

Hoe zit het met de targets?
‘’De targets zijn goed te doen! Ik heb niet het idee dat het target bij DPG Media momenteel moeilijk te behalen is. Maar je moet er wel mee om kunnen gaan.’’ 

Wat vind jij nou het leukste aan je werk?
‘’Het leukste vind ik de mensen en de diversiteit van het team. Natuurlijk word je af en toe wel gek van acht uur per dag bellen, maar dan is het wel lekker dat je met interessante mensen zit waarmee je luncht en tussendoor een beetje aan het geinen bent.’’

‘’Ik vind het ook fijn dat het niet allemaal heel erg op de regeltjes is gericht of dat je niet heel de tijd achter je broek wordt aangezeten. Je moet gewoon je ding doen en daar word je redelijk vrij in gelaten.’’ 

Dus je hebt veel vrijheid in je werk?
‘’Ja precies, je moet gewoon je targets halen en verkopen. Mijn collega die de leiding heeft in de groep is ook een beetje ‘one of the guys’, dus dat is heel relaxed.’’ 

En hoe zit het met het inplannen van je uren?
‘’Het is echt heel flexibel en misschien vind ik dat zelfs wel het fijnste aan dit werk. Ik zit nu in een situatie waarin ik veel wil werken, want ik moet geld verdienen en het verdient echt goed in verhouding tot andere banen.’’ 

‘’Je kan bijvoorbeeld helemaal zelf beslissen en daardoor kan je lekker plannen. Mijn vriendin woont nog in Groningen en dan is het ook heel fijn dat je dan wat meer vrijheid hebt.’’ 

Wanneer is voor jou een werkdag echt geslaagd?
‘’Veel verkopen! Ik merk ook dat wanneer ik niet verkoop, de uren langzamer gaan en vind ik het minder leuk. Als ik verkoop dan gaat het de andere kant op: de tijd gaat sneller en dan vind ik het ook echt leuk!’’

‘’De dagen dat je goed verkoopt kunnen mij dan niet lang genoeg duren, maar als er dagen zijn dat je niet verkoopt dan vreet ik mezelf op. Dus verkopen is voor mij wel echt een deel van het plezier hebben in mijn werk.’’ 

Is dat ook essentieel in deze functie?
‘’Je moet het een beetje als een spel zien. Als jij daar acht uur gaat zitten en je doet het puur voor het geld, word je niet gelukkig denk ik. Ik zou knettergek worden, omdat je dan de hele dag aan het bellen bent zonder een bepaald doel.’’

‘’Ik ga die gesprekken in met het doel om te verkopen en met het vooruitzicht dat ik wellicht mijn record verbreek. Dus je moet het wel een beetje zien als een spel.’’

Ben jij enthousiast geworden van dit interview? Bekijk dan snel de vacature bij DPG Media (De Persgroep) en schrijf je in: 
Lees meer!