Sluiten

Zoeken

Sluiten

Filters

Leon vertelt: werken op de Customer Service bij Zilveren Kruis

Jerry Bergwerff 9-5-2019 14:33
Categorieën: Stories
Als Customer Service medewerker bij Zilveren Kruis krijg jij de kans om jezelf te ontwikkelen tot een echte expert op het gebied van klantcontact. Hoe het is om hier te werken? Wij vroegen het aan Leon (60 jaar) die sinds vorig jaar zomer tussen de 24 en 32 uur per week werkzaam is via KCS.

Wat voor achtergrond heb jij Leon?
‘’Eigenlijk heb ik van alles en nog wat meegemaakt in mijn leven. Ik heb voor de overheid en in het bedrijfsleven gewerkt en ik heb 10 jaar lang mijn eigen onderneming gehad. Ik gaf toen trainingen voor bedrijven en particulieren over Mircrosoft en Office pakketten. Helaas kwam de economische crisis en kon ik in 2012 toch mijn deuren sluiten.’’

‘’Als je het wil proberen moet je ook de consequenties inzien. Veel mensen zeiden dat het allemaal wel goed kwam, maar dit kan ook gewoon gebeuren. Ik raakte mijn koophuis kwijt en kwam in een huurhuis terecht. Gelukkig was ik niet de enige, aangezien half Nederland omviel.’’

En hoe ben jij dan bij Zilveren Kruis terecht gekomen?
‘’Dan ben je achterin de 50 en probeer dan maar eens aan een baan te komen. Ik heb best een breed netwerk, maar dat was vreselijk moeilijk. Toen ik de vacature voorbij zag komen en zag dat het ging om inbound, sprak mij dat gelijk aan!’’

‘’Aan deze functie hing ook een Wft-diploma, dus je komt met mensen te werken die de ‘know how’ kennen. Voordat je wilt werken moet je eerst even dat diploma halen en die heb ik vorig jaar gehaald.’’

Hoe vond jij het om je Wft-diploma te behalen?
‘’Ik werd sowieso met de dag enthousiaster en toen ik door de selectieperiode heen was, werd ik gebeld dat ik kon beginnen! Dat ik een Wft-diploma moest halen was niet zo’n probleem. Eigenlijk wel lekker om even met je kop bezig te zijn.’’

‘’Je wil iets of je wil iets niet, zo simpel is het. Als je het wel wil, dan moet je je stinkende best doen. Je moet gewoon alles geven!’’

Je bent nu al bijna een jaar aan het werk, hoe bevalt het?
‘’Ik vind het vreselijk leuk werk om te doen! De mensen bellen jou en dat is zo’n verschil met outbound. Mensen helpen zit in mijn bloed, dat adem ik en ik krijg er energie van!’’

‘’Wat ik ook merk is dat mensen horen dat ik wat ouder ben of dat ik mezelf wat beter kan inleven in andere mensen. Soms zeg ik er bij dat ik ook een ‘zestiger’ ben, dat wil wel eens helpen en wekt vertrouwen op.’’

Denk je dat klantcontact een beetje onderschat wordt?
“Ja dat weet ik wel zeker! Het zit in een negatieve sfeer en dat komt door mensen die zeggen: ‘zit ik lekker te eten om zeven uur ’s avonds en dan gaat die telefoon weer’. Daardoor is er een negatief beeld ontstaan, wat blijkbaar klakkeloos wordt overgenomen door veel mensen. Zonder dat ze eigenlijk weten hoe het er in een klantcontactcentra aan toe gaat.’’

‘’Dit is leuk en prachtig werk om te doen. Ik ben blij dat ik de baan heb gekregen en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik nog vele jaren mag blijven hier.’’

En waarom is het werken voor Zilveren Kruis anders dan voor andere bedrijven?
‘’Zilveren Kruis heeft één doel en dat is de klanttevredenheid. Ze moeten tevreden ophangen en je moet niet mee gaan blèren met een klant. De klant is koning, ondanks dat je zelf nog steeds de keizer mag zijn.’’

‘’Je wordt hier ook door middel van coaching geholpen en wat ik zelf fijn vind is dat je elke twee weken een gesprek hebt. Je kan jezelf via deze manier heel snel verbeteren. Ik wil het altijd weer beter doen dan de vorige keer en dat gaat gelukkig ook steeds de goede kant op.’’

Wat voor vragen krijg jij allemaal op een dag?
‘’Dit verschilt echt van korte tot hele lange vragen! Iedereen denkt altijd dat je vragen krijgt over fysiotherapiebehandelingen. Dat soort gesprekken komen wel voor, maar niet eens elke dag.’’

 ‘’Ik krijg best veel oudere mensen aan de telefoon uit de jaren ’30. Dan willen ze weten of ze verzekerd zijn, omdat ze bijvoorbeeld te horen hebben gekregen dat ze Parkinson hebben of ze moeten ineens een staaroperatie ondergaan.’’

Dat kunnen best wel heftige gesprekken zijn denk ik?
‘’Er zijn altijd mensen die je niet willen laten uitpraten of er doorheen blijven schreeuwen. Dan is het de kunst om ze rustig te krijgen. Negen van de tien keer lukt dat en een enkele keer lukt het niet.’’

‘’Je krijgt pittige gesprekken, maar ook vrolijke gesprekken wanneer er bijvoorbeeld een kind wordt aangegeven. Van de week had ik iemand aan de telefoon met een IVF-behandeling die was aangeslagen. Dat is harstikke leuk natuurlijk!’’

Wat is echt een wijze levensles voor jou hierdoor?
‘’Soms is goed luisteren beter dan veel praten. Je moet empathie en begrip tonen, want de klanten hebben jou nodig. Het is belangrijk dat je goed luistert en de klant het gevoel geeft dat je echt met hem of haar bent begaan. Het is niet zomaar een nummertje wat voorbij komt.’’

Lijkt het jou leuk om aan de slag te gaan voor Zilveren Kruis? Momenteel hebben zij een vacature openstaan in Zoetermeer en Arnhem als Klantcontact medwerker:
Lees meer over de functie in Zoetermeer    Lees meer over de functie in Arnhem

Reageer

Heb je een vraag?

Bekijk onze FAQ voor het antwoord op de meest gestelde vragen.

Heb je hier het antwoord niet kunnen vinden?

Bekijk hier hoe jij het snelst antwoord krijgt op jouw vraag!

Solliciteer via Whatsapp!

Meld je aan voor onze Whatsapp-dienst en solliciteer direct op vacatures in jouw regio. Je kunt ook direct vragen stellen aan één van onze collega’s.

Stuur een app naar +31 6 21 86 37 92 met FINTREX AAN + 'PROVINCIES'. Voorbeeld: FINTREX AAN + Zuid-Holland, Utrecht.

Zet jouw ambitie aan het werk!
Filters
Fintrex BV Onze website maakt gebruik van cookies voor analytische en marketing doeleinden. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Bekijk voor meer informatie de privacyverklaring.