Sluiten

Zoeken

Sluiten

Filters

Zo ziet de functie van een Klantenservice medewerker eruit

Jerry Bergwerff 11-3-2019 10:41
Categorieën: Blogs

Klantenservice is populairder dan ooit! Door alle online veranderingen is klantenservice momenteel aanwezig in alle soorten en maten: telefonisch, per e-mail, face-to-face, WhatsApp of chat. De bereikbaarheid op afstand is toegenomen en veel organisaties stellen de klant tegenwoordig centraal. Dat is onder andere de reden dat Klantenservice medewerkers onmisbaar zijn geworden! Zo ziet de functie van een Klantenservice medewerker eruit in 2019:

Wat zijn de taken van een Klantenservice medewerker?
Zoals net al benoemd, verleent een Klantenservice medewerker tegenwoordig op meerdere manieren diensten en is iemand het visitekaartje van een organisatie. Je werkt daarbij met verschillende communicatiekanalen en jij bent het eerste aanspreekpunt die problemen kan signaleren. Een Klantenservice medewerker streeft altijd naar een optimale klanttevredenheid en naast het beantwoorden van vragen, is het ook belangrijk om klanten te adviseren en informeren. Daarnaast verwerk je ook alle informatie in het systeem, zodat alle contactmomenten zijn terug te vinden. Hier kort opgesomd welke verantwoordelijkheden bij de functie horen:

  • Zorgen voor een optimale klanttevredenheid;
  • Het informeren, adviseren en terugkoppelen van informatie;
  • Omgaan met vertrouwelijke informatie;
  • Vragen beantwoorden via: e-mail, chat, telefoon en social media;
  • Klantrelaties bouwen en onderhouden;
  • Kwaliteitsverbeteringen;
  • Administratieve werkzaamheden rondom de klantgegevens.


Social media en webcare

Webcare is niet meer weg te denken! De snelheid en het gemak van LinkedIn, Facebook of Whatsapp, maken deze kanalen een geliefd middel voor het stellen van vragen. De Klantenservice medewerker in 2019 moet daarom ook een brede kennis hebben over deze kanalen. Een persoonlijke reactie met emoticons geven via Facebook messaging is toch heel anders dan een formele e-mail sturen. Daarbij zijn goede schriftelijke vaardigheden een vereiste!

Continu bereikbaar
Tegenwoordig zijn er telefonisch kortere wachttijden en zijn kantoren langer open, daarnaast verwachten klanten dat er via social media en andere contactplatformen snel wordt gereageerd. In de wereld van nu bepaalt de klant via welk kanaal en wanneer hij of zij contact wil opnemen. Deze veranderingen brengen voor de klantcontact medewerkers andere competenties met zich mee. Een klant wil een snelle reactie en eigenlijk ook 24 uur per dag bij een klantenservice afdeling terecht kunnen. Gelukkig hebben veel organisaties hiervoor een chatbot ingezet die ervoor zorgt dat een klant dag en nacht vragen kan stellen. De simpele vragen worden vaak ondervangen door een chatbot, waardoor de complexere vragen overblijven voor de Klantenservice medewerker. Dit maakt het werk uitdagender.

Inlevingsvermogen
Wanneer jij als Klantenservice medewerker werkt, krijg jij te maken met gesprekken die niet standaard zijn! Wanneer zo’n moment zich voor doet, is het belangrijk dat jij je kan inleven in de klant. Een manier om deze skills te ontwikkelen, is door goed te luisteren naar de klant en te begrijpen wat er wel en niet wordt gezegd. Stel daarbij de juiste vragen om erachter te komen wat er precies aan de hand is. Door empathie te tonen kan een medewerker ervoor zorgen dat een klant met een fijn gevoel het gesprek afsluit.

Kortom, een Klantenservice medewerker heeft veel competenties nodig om succesvol te zijn. Zo is het belangrijk dat jij stressbestendig kan omgaan met lastige situaties en is een proactieve en commerciële houding van groot belang. Lijkt het jou leuk om te gaan werken in klantcontact? Bekijk snel onze vacatures bij jou in de buurt:
Onze vacatures

Tags: Klantenservice vacature, functie klantenservice, zo ziet de functie van een klantenservice medewerker eruit, dit kan je verwachten als klantenservice medewerker, klantcontact medewerker, klantcontact functies.

Reageer

Heb je een vraag?

Bekijk onze FAQ voor het antwoord op de meest gestelde vragen.

Heb je hier het antwoord niet kunnen vinden?

Bekijk hier hoe jij het snelst antwoord krijgt op jouw vraag!

Solliciteer via Whatsapp!

Meld je aan voor onze Whatsapp-dienst en solliciteer direct op vacatures in jouw regio. Je kunt ook direct vragen stellen aan één van onze collega’s.

Stuur een app naar +31 6 21 86 37 92 met FINTREX AAN + 'PROVINCIES'. Voorbeeld: FINTREX AAN + Zuid-Holland, Utrecht.

Zet jouw ambitie aan het werk!
Filters
Fintrex BV Onze website maakt gebruik van cookies voor analytische en marketing doeleinden. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies. Bekijk voor meer informatie de privacyverklaring.